Kvůli nedostatku kontejnerů vzrostla cena kontejnerové dopravy uvnitř Evropy i na trase do Asie. Taktéž se prodlužuje doba, než se zboží vůbec vypraví na cestu.
Podle loďařských firem přesně polovina zboží dopluje k cíli se zpožděním. Špatná situace netrápí pouze české vývozce, ale také i různé české firmy, které čekají na dodávku dílů z Východu.
Před rokem bylo možné objednat velký kontejner o délce dvanácti metrů na dopravu mezi Evropou a Čínou zhruba za 2,5 tisíce dolarů. V současnosti se stejná objednávka pohybuje v cenové relaci okolo 10–12 tisíc dolarů. „Nicméně s různými příplatky za garantované dodání či prioritu při odeslání se cena může vyšplhat dokonce až k 16 tisícům,“ uvádí ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Šanghaji Aleš Červinka. Někteří čeští dovozci se kvůli tomu potýkají s nelehkou situací, musí odložit dovoz zboží z Číny na pozdější dobu a doufat, že kontejnery zlevní.
Problém doléhá i na české automobilky, byly zvyklé na dodání dílů tak, aby stihli dokončit objednávku do konce termínu, to ovšem teď už není možné. „Podniky jako Škoda Auto se potýkají se zadrháváním dodávek, který je způsobený přetížením kontejnerové přepravy v Asii. To vede k omezení výroby, respektive průtahům v dodacích lhůtách. Pochopitelně to také někdo zaplatí – alespoň zčásti konečný zákazník,“ říká člen Národní ekonomické rady vlády Lukáš Kovanda. Podle Kovandy je tedy zdražení kontejnerové dopravy jedním z faktorů, který pocítí i řadoví spotřebitelé, protože přispěje k růstu inflace.
Web businessinfo.cz uvádí jako příčinu této kritické situace sečtení několika faktorů. Pandemie, restrikce v přístavech, americké volby, skoky v objemu mezinárodního obchodu i snaha lodních společností vyždímat ze situace maximální zisk. Problémem ovšem není nedostatek kontejnerů, ale podle Marka Yeagera, výkonného ředitele společnosti Redwood Logistics, je problémem, že se kontejnery nacházejí na špatném místě, shrnul problém pro televizi CNBC.
Problém v Evropě je zapříčiněn nebývalými výkyvy v apetitu evropských spotřebitelů. „Při první vlně pandemie velké logistické společnosti v souvislosti s propadem poptávky omezovaly kapacity. Tisíce kontejnerů tak uvízly v Evropě a v USA. Teď, když lidé nejezdí na dovolenou, poptávka po zboží z Asie i nákupy na internetu naopak raketově rostou. Zvyšuje se tedy i poptávka po přepravě z Asie, kde kontejnery chybí,“ uvádí pro web businessinfo.cz ředitel regionálního centra CzechTrade v Düsseldorfu Adam Jareš. „Kvůli problémům s logistikou očekává například německá zásilková společnost Otto se sídlem v Hamburku problémy s dodávkami. Skupina je jednou z největších světových obchodních společností s elektronikou, domácími potřebami a maloobchodním zbožím. Podle rejdařských společností z Hamburku se zákazníci musejí připravit na pozdější dodání zboží, jako je zábavní elektronika, fitness přístroje nebo nábytek,“ pokračuje Adam Jareš.
Právě tyto německé přístavy Hamburk a Bremenhaven patří k hlavním místům, kde se reexportuje velká část českého vývozu dále do světa.
Kvůli drahé námořní dopravě zákazníci už teď v některých obchodech zaplatí více peněz. Hlavně za levnější a větší výrobky. Například velcí plyšoví medvědi, kterých se do jednoho kontejneru vejde samozřejmě mnohem méně než například krabiček s mobilním telefonem. U nich se zdražení pohybuje okolo pěti až třiceti procent.
Podle analytiků se obchodníci nižších cen za lodní dopravu z Číny v brzké době nedočkají.