734 362 889, 734 362 892
Kariéra
02.05.2024

V soutěži manažer roku, kterou pořádá Česká manažerská asociace, máme želízko v ohni, do finále postoupil strategický ředitel Marek Botka.

Sedmkrát upadnout, osmkrát vstát.“ 
Motto výkonného ředitele společnosti  a finalisty soutěže Manažer roku 2023 Marka Botky potvrzuje, že důležitými předpoklady dobrého manažera jsou také vytrvalost a chuť hledat nová efektivní řešení.
Příběh firmy, kterou budoval tzv. po Baťovsku, a která patří k lídrům v oblasti spedice, potvrzuje, že je manažerem na svém místě.

Finalista soutěže Manažer roku 2023

 

Jaké Vaše intuitivní rozhodnutí se ukázalo jako skvělá manažerská volba?

Intuitivní rozhodnutí mě v mém profesním životě doprovázejí každý den. Za jedno z těch zásadních považuji stavět firmu od spodu, po „Baťovsku“. Lidé v naší společnosti mají skutečnou možnost růst z naprosto juniorních pozic a posouvat se dál do středních nebo i nejvyšších manažerských funkcí. Výhodou je skutečnost, že mají čas pochopit strategii společnosti a srůst s ní. Zároveň je to vysoký model motivace, vzdělávání a naplnění cílů lidí, kteří mají v životě ambice. Výhodou této strategie je i fakt, že lidé na manažerských pozicích v naší společnosti velmi dobře znají patra pod sebou, znají limity a možnosti firmy a jsou k ní loajální.

Druhým nejvýznamnějším milníkem je pro mě tvorba vlastního softwarového řešení, na kterém naše firma nyní stojí. Jsme jedni z mála v oboru, kteří nevyužívají typizovaný, sériový software, který mnohdy žene uživatele do sériových řešení bez možnosti kreativity a nabídky více možností samotnému uživateli s cílem kvalitnější služby pro zákazníka.

Jaký nejzajímavější počin konkurence jste zaznamenal a považujete jej za inspirativní?

Naše společnost se vypracovala v segmentu spedic z nuly na pozici lídra ve spedici. Myslím si, že je třeba sledovat konkurenci, ale naučil jsem se najít porovnání a inspiraci i mimo obor, kde se běžně idea nehledá. Abych ale uvedl počiny, které mě zaujaly, tak je to reklamní kampaň naší konkurence, kde došlo k propojení fanoušků, dopravních prostředků a sportu.

Dalším příkladem je akvizice, kterou provedl náš konkurent, který se poučil z předchozích let od největších hráčů. Společnost, kterou akvizičně nakoupili, nepřejmenovali a zachovali původní brand.

Čím byste se živil, kdybyste nebyl manažerem?

Když jsem se v roce 1988 rozhodoval, jakou školu budu studovat, nebylo to pro mě jednoduché. Věděl jsem, že můj otec, který je mým vzorem, by mě rád viděl jako stavebního inženýra, ale já jsem cítil, že technická sféra a technická odbornost mě nepřitahuje. Naštěstí moji rodiče mi umožnili vybrat si svoji cestu a já jsem věděl, že bych rád pracoval s lidmi, přesněji řečeno s dětmi. Vydal jsem se tedy na pedagogickou školu. Moje odpověď je tedy jednoduchá: pokud bych nebyl manažerem ve spediční firmě, práce s dětmi a mládeží by mě naplňovala. Své vzdělání dnes využívám v rámci projektu vzdělávání manažerů.

Blog
Naši partneři