Slovník pojmů
- AICPR
-
neboli Stálé mezinárodní sdružení silničních kongresů – Patří mezi nejstarší organizace
v silniční dopravě, založena byla v roce 1908 v Paříži , kde má zároveň i sídlo. AICPR
je smíšená organizace, v níž jsou soustředěny vlády, veřejné instituce, právnické i soukromé
osoby. Náplní sdružení je rozšiřování informací o vědecko-technickém pokroku v oblasti výstavby
dálnic, silnic, mostů a silničního ruchu.
- Celní odbavení
-
– Působnost celních orgánů je v České republice upravena zákonem. Celní
úřady rozhodují o propuštění zboží do navrhovaného celního režimu, vyměřují a vybírají clo, daně a poplatky
spravované celními orgány, pátrají po zboží, které neprošlo celnímu dohledu a zároveň
provádí řízení o celních přestupcích a celních deliktech. Mezi další činnosti prováděné celními úřady
patří veterinární a rostlinolékařská ochrana před zavlečením nebezpečných chorob, dále také ochrana před
dovozem odpadů, jedů a jiných škodlivých látek. Součástí celních služeb je také zastupování v celním řízení,
vystavování celních prohlášení do všech celních režimů, zajišťování celního dluhu do všech režimů, doklady
o původu a statusu zboží, vyplňování karnetů TIR ( viz režim TIR), nákladních listů CMR
a ostatních dokladů předkládaných v celním řízení, zřizování celních skladů v prostorách zákazníků, uskladňování
v celním skladu, poradenství při problematice EU při dovozu a vývozu zboží a určování celního zařízení,
zajištění právní konzultace a zastoupení ve sporech s celními úřady, zpracování a příprava žádostí o povolení
ekonomických režimů, realizace ekonomických režimů.
- Celovozová doprava
-
(celovozová přeprava) – Pro celovozové zásilky platí, že celý náklad na rozdíl od kusových zásilek (viz sběrná
kusová zásilka) jede v jednom dopravním prostředku, který vybere společnost zprostředkující přepravu
zásilek (zasílatel) podle podmínek (rozměry, hmotnost, objem) zadaných odesílatelem. Dopravní prostředek
je vybrán tak, aby doprava byla co nejefektivnější, nejrychlejší a za nejnižší možnou cenu.
Ceny celovozových zásilek bývají obvykle smluvní.
- CMR
-
neboli Úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě - název pochází
z francouzského Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route. Jedná
se o jeden ze základních dokumentů, které upravují provozování mezinárodní silniční přepravy. Silniční
přeprava realizovaná mezi členskými zeměmi dohody CMR může být kusová (viz sběrná kusová zásilka)
nebo celokamionová (viz celovozová doprava).
- Cross-dock
-
– Pojem se vztahuje k manipulaci se zbožím - čím nižší je počet kontaktů se zbožím, tím nižší je pravděpodobnost
jeho poškození a tím efektivnější je přeprava. Počet kontaktů se zbožím při jeho přepravě se pohybuje
v rozmezí tři až nula kontaktů. Při třech kontaktech nejprve dochází k vyložení zboží do kompletační zóny
(první kontakt), následuje rozebrání palet (druhý kontakt) a jejich příprava na expedici, dále dochází
k naložení palet (třetí kontakt) a pak dochází k samotné expedici. Dochází-li při manipulaci ke dvěma
kontaktům, je vynecháno rozebírání palet. Pokud je zboží přijato a následně expedováno (bez jakéhokoli
kontaktu ve skladu) hovoříme o jednom kontaktu. Nejefektivnější je doprava bez kontaktu, kdy se k manipulaci
se zbožím dochází pouze při nákladu a vyložení.
- ČESMAD BOHEMIA
-
neboli Sdružení československých mezinárodních automobilových dopravců – Sdružení bylo
založeno v roce 1966, v témže roce se Česká republika stala členem IRU (viz IRU). Po
vzniku České republiky vzniklo Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia (viz Sdružení automobilových
dopravců ČESMAD Bohemia).
- Dodávkový automobil
-
– Automobily určené pro přepravu zboží, jehož maximální užitečná hmotnost nepřesahuje jeden a půl tuny,
čímž se odlišuje od nákladního automobilu (viz nákladní automobil). Podle úpravy ložního
prostoru se rozlišuje pick-up, dodávkový automobil skříňový a valníkový. Pro pick-up je charakteristický
otevřený ložní prostor a dveře v zadní stěně. Skříňový automobil má uzavřený prostor, který je rozdělený
či celistvý. Odnímatelné stěny a ohraničený ložný prostor je příznačný pro valníkový dodávkový automobil.
- Doprava
-
– Pojmem doprava nazýváme pracovní neboli technologický proces, při němž dochází k pohybu dopravních prostředků
po dopravní cestě. Doprava bývá velmi často zaměňována s termínem (viz přeprava). Provozovatel
dopravy je nazýván dopravce. Podle vedení dopravní cesty rozlišujeme pozemní, podzemní (provádí se pod
úrovní inženýrských sítí), podpovrchovou (provádí se v úrovni či nad úrovní inženýrských sítí), leteckou,
vodní či potrubní dopravu. Nejčastěji se doprava dělí na kolejovou, silniční, leteckou, říční a městskou
hromadnou. Podle míst přepravy lze rozlišovat dopravu vnitrostátní, zahraniční a tranzitní.
- Dopravní pojištění
-
- Pojištění je určeno všem výrobcům, obchodním společnostem, prodávajícím, kupujícím, pokud nesou riziko
náhodné ztráty či poškození zboží během přepravy. Pojištění může sjednat také zasílatel, který k tomu
dostane pokyn od příkazce. Přeprava může být pojištěna jednorázově, pojistit lze také všechny přepravy
prováděné během určitého období, dále přepravy v rámci jednoho obchodního kontraktu či přepravy prováděné
vlastním jménem s udanou pojistnou částkou.
Sjednat lze pojistku o různém rozsahu, základní pojistná smlouva se vztahuje na poškození, zničení a ztrátu
v důsledku nehody dopravního prostředku, požáru, zásahu bleskem, výbuchu, závažné nehody (sesuv půdy,
zřícení mostu, skladové budovy), přírodních katastrof. Doplňkově je možno náklad připojistit proti krádeži,
nedodání dopravcem a další rizika jako jsou například lom, rez, koroze, nemočení, ohyb. Pojištění se vztahuje
vždy k době trvání přepravy zásilky a pojistitel si může vybrat z několika variant rámcových smluv. Uzavřít
lze smlouvy obratové, které pojistí všechny uskutečněné přepravy zboží stejného nebo podobného druhu.
Dalším typem smluv jsou smlouvy deklarační, které pojistí pouze přepravy nahlášené k pojištění. Třetí
možností je pojištění na riziko při tuzemských přepravách prováděných vlastním jménem pojištěného. Rozsah
a výše pojistného plnění je dána výší vzniklé škody. Výše pojistného je sjednávána individuálně na základě
posouzení rizika daného druhem zboží, použitým obalem, typem dopravního prostředku, trasou přepravy, teritoriálním
rozsahem pojištění a pojistného krytí, pojistnou částkou, výše spoluúčasti a na základě subjektivního
uvážení klienta.
- Dopravní potenciál státu
-
– Zahrnuje dopravní cesty veřejné a neveřejné, dále pak dopravní zařízení a dopravní uzly. Součástí dopravního
potenciálu státu jsou také kvalifikovaní pracovníci a dopravní prostředky (a to ve všech formách vlastnictví).
- Dovoz
-
viz import.
- Evidence zboží
-
– Řeší kompletní evidenci skladu – příjem zboží do skladu a následný výdej zboží. Při vydávání zboží je
k němu automaticky tištěn dodací list, faktura, prodejka či výdejka. Pro evidenci zboží ve skladech se
obvykle používají speciální softwary.
- Export
-
neboli vývoz - Tvoří ho objem zboží, služeb (technologií, licencí či autorských práv),
které vyrobí a vyveze do zahraničí jeden stát. Pro všechny státy je vývoz přínosem. Je-li hodnota exportu
vyšší než hodnota importu (dovozu) hovoříme o přírůstku hrubého domácího produktu, v opačném případě se
jedná o úbytek na hrubém domácím produktu. Čistý vývoz je rozdíl mezi exportem a importem (viz import)
státu. Je-li hodnota kladná, převažuje vývoz, je-li záporná, pak dovoz převyšuje nad vývozem.
- Expresní přeprava
-
– Způsob přepravy, při níž je velký důraz kladen na rychlost a spolehlivost. Cílem expresní přepravy je
urychlená přeprava nákladu (osob) na místo určení.
- FTL
-
neboli Full Truck Loads – Označuje celovozovou zásilku (viz celovozová doprava).
Místo sousloví celovozová zásilka je možné se setkat také s označením celovůz či celovozovka. Dispečeři
v běžné mluvě používají také full load.
- Full Truck Loads
-
viz FTL
- Charterová přeprava
-
– Způsob dopravy, která se uskutečňuje mimo jízdní, letový či lodní řád a to podle požadavku objednatele.
- Import
-
neboli dovoz – Je tvořen objemem zboží, služeb (technologií, licencí či autorských práv),
které je stát schopen dovést na své území. Na rozdíl od exportu (viz export) se nejedná o pozitivní hodnotu.
Převyšuje-li hodnota importu nad hodnotou exportu, hovoříme o úbytku na hrubém domácím produktu, v opačném
případě se jedná o přírůstek hrubého domácího produktu.
- INCOTERMS
-
neboli přehled dodacích parit – Pochází a anglického International Commercial Terms,
jedná se o soubor pravidel užívaných pro výklad obchodních doložek v zahraničním obchodě. Důvodem vzniku
doložek byla nejednotnost obchodních zákoníků jednotlivých států. Incoterms vznikly v roce 1936 v Paříži
a jsou pravidelně obměňovány v závislosti na změnách mezinárodního obchodu.
- IRF
-
neboli Mezinárodní silniční federace – Organizace se sídlem v Ženevě, zabývá se silničním
hospodářstvím. Mezi její členy patří silniční správy a organizace specializující se na výstavbu dálnic
a silnic.
- IRU
-
neboli Mezinárodní silniční unie – Jedná se o nejdůležitější nevládní organizaci v silniční
dopravě, byla založena 23. března 1948 se sídlem v Ženevě. Úkolem Mezinárodní silniční unie je zastupování
živnostenských a hospodářských zájmů spojených s mezinárodní silniční přepravou osob a zboží. Mezinárodní
silniční unie je organizace s celosvětovou působností. V současné době sdružuje asi sto šedesát aktivních
členů, mezi něž patří i Česká republika. IRU je řízena radou a jejím výkonným orgánem je prezídium a generální
sekretariát.
- Kompletace zásilek
-
– Příprava produktů k distribuci, při balení je třeba klást důraz na výběr vhodného obalu pro expedici,
důležité je zajištění maximální fixace zásilky. Mezi základní kompletační činnosti patří například balení
komponent do kartonů či do obálek, umístění průvodních dokumentů na obal zásilky.
- Komplexní řešení logistických služeb
-
– Zajištění kompletního servisu při přepravě zboží požadovaným způsobem. Zákazník si může vybírat mezi
silniční, železniční, leteckou, kontejnerovou, námořní či říční přepravou, nabízena je mezinárodní i vnitrostátní
přeprava. Při přepravě je možno zajistit skladování či pojištění, u mezinárodní přepravy jsou zajišťovány
celně deklarantské služby.
- Kvalita přepravy
-
– Mezi určující faktory kvality přepravy patří rychlost, pravidelnost, bezpečnost, pohodlí a komplementární
služby. Kvalita, objem (viz objem přepravy ) a cena přepravy jdou koeficienty vyjadřující
potřeby uživatelů dopravních služeb.
- Logistika
-
– Obor, jehož cílem je koordinace a optimalizace výrobních i nevýrobních procesů pomocí nejrůznějších
opatření jako je plánování, realizace, skladování či vyhodnocování procesů, aby k vykonání bylo třeba
co nejméně materiálu, energie či lidské práce. Předmětem logistiky je studium materiálových toků, mezi
něž patří doprava, balení, skladování či manipulace, od dodavatelů přes výrobní podnik až k odběratelům.
Obsahem logistiky je organizace, plánování, řízení a kontrola všech činností s tím souvisejících a to
včetně příslušných informačních toků. Do předmětu zájmu logistiky spadá uspořádání a rozmístění výrobní
a dopravní infrastruktury, vnitrozávodová a veřejná doprava, technologie manipulace s materiálem zabezpečující
pohyb polotovarů mezi jednotlivými výrobními operacemi. Logistika se soustředí také na ložné manipulace,
balení zboží, velikost zásob, informační systémy a skladování zboží. V širším slova smyslu zahrnuje logistika
také obalovou techniku.
- Majetkové pojištění přepravy zásilek
-
viz pojištění zbožové
- MKD
-
neboli mezinárodní kamionová doprava někdy též international
transport – Pro mezinárodní kamionovou dopravu platí, že výchozí a cílové místo musí ležet na
území dvou států či se část jízdy uskuteční přes území jiného státu. Přepravu zajišťuje kamion (truck),
což je jízdní souprava nákladního automobilu (viz nákladní automobily) s celkovou
hmotností nad dvanáct tun s návěsem (viz návěs) či přívěsem (viz přívěs). Rozměry a celková hmotnost jízdní
soupravy se řídí předpisy států, kde je kamion provozován .
- Mezinárodní kamionová doprava
-
viz MKD.
- Mezinárodní silniční federace neboli IRF (viz IRF).
- Mezinárodní silniční přeprava
-
– Nazýváme tak dopravu, kdy výchozí místo a cílové místo leží na území dvou států, případně mohou obě
místa ležet na území téhož států, ale část jízdy se uskuteční přes území jiného státu. Jedním ze základních
dokumentů, které provozování mezinárodní dopravy upravují, je CMR (viz CMR). Mezi členskými
zeměmi dohody CMR může být silniční doprava realizována jako kusová sběrná služba (viz sběrná
kusová zásilka) nebo celokamionová (viz celovozová doprava).
- Mezinárodní silniční unie
-
– viz IRU.
- Nákladní automobil
-
– Nákladní dopravní prostředky, které jsou určeny k přepravě zboží s maximální užitečnou hmotností nad
jeden a půl tuny. Podle konstrukce ložného prostoru rozlišujeme valníkový (viz nákladní automobil
valníkový), sklápěčkový (viz nákladní automobil sklápěčkový) a skříňový (viz nákladní
automobil skříňový) nákladní automobil.
- Nákladní automobil sklápěčkový
-
neboli sklápěč – Pro sklápěč je charakteristická sklápěcí plošina nebo korba a uzavřená
kabina řidiče. Sklápěč se používá především při přepravě sypkých materiálů. Zvláštním typem sklápěče je
tak zvaný dump-car se zad sklápěcí korbou a ochranným krytem nad kabinou.
- Nákladní automobil skříňový
-
– Zboží převážené tímto typem nákladního automobilu je uloženo v uzavřeném ložném prostoru, který se podobá
skříni, ta je oddělena od řidičovi uzavřené kabiny. K nakládce a vykládce zboží dochází dveřmi, kterými
je skříň opatřena, přičemž není pravidlem, že skříň má pouze jedny dveře.
- Nákladní automobil valníkový
-
neboli valník – Jedná se o nákladní vozidlo s nástavbou ve formě otevřené vany s otevíratelnými
bočnicemi. Bočnice ve směru jízdy je pevná, zbývající bočnice jsou sklopné nebo odnímatelné. Jako valník
se označují vozidla s pevně namontovanou nástavbou. Pokud je nástavba sklopná, nejedná se o valník, ale
o sklápěč (viz sklápěčkový nákladní automobil ). Valník se využívá při přepravě odolného
či dobře zabaleného zboží. Nakládka je možná shora – jeřábem, při sklopení bočnic je možno nakládat vysokozdvižným
vozíkem. Pro ložnou plochu je charakteristická rovná podlaha. Vozidla s valníkovou nástavbou umožňují
zakrytí ložné plochy plachtou, která se natahuje na demontovatelnou konstrukci, takže vozidlo lze použít
s plachtou i bez ní.
- Nákladní silniční přeprava
-
– Silniční doprava je individuální druh dopravy, který se realizuje za použití dopravních prostředků obvykle
po silnicích a zpevněných cestách. V současné době patří silniční doprava mezi nejrychleji se rozvíjející
způsoby dopravy, která díky své rychlosti, vysoké mobilitě a dostupnosti konkuruje železniční dopravě
a v některých případech i dopravě letecké.
- Návěs
-
– Návěsem nazýváme přípojné nemotorové vozidlo (viz přípojné vozidlo), které se v přední
části připojují k tahači, na něhož je přenášená značná část hmotnosti. Podle dopravního účelu rozlišujeme
nákladní, speciální nákladní, speciální a autobusové návěsy. Nákladní návěsy jsou určeny pro přepravu
různého zboží. Speciální nákladní návěsy umožňují přepravu pouze některých druhů zboží, mezi speciální
nákladní návěsy patří například návěsy kontejnerové, cisternové (viz návěs cisternový)
a chladírenské. Speciální návěs se užívá při specifických činnostech, mezi tyto návěsy patří například
hasičský návěs či návěs s kompresorem. Autobusové návěsy jsou určeny pro přepravu osob a jejich zavazadel.
- Návěs cisternový
-
– Specializovaný silniční dopravní prostředek určený pro přepravu kapalin a plynů všeho druhu. Nádrž neboli
cisterna je součástí vozidla. Cisternová vozidla jsou vyráběna v různých provedeních, zatímco některá
vozidla umí převážet pouze kapaliny a plyny, jiná vozidla jsou vybavena doplňkovým zařízením jako jsou
čerpadla, hadice či průtokoměry. Takto vybavená vozidla umožňují nejen přepravu nákladu, ale i jeho přečerpávání,
odměřování či vydávání. Cisternové návěsy se používají při dopravě potravin (svoz mléka, rozvoz piva),
pohonných hmot (rozvoz rafinerií k čerpacím stanicím, rozvoz pohonných hmot přímo do dopravních prostředků
jako jsou letadla), dále také k distribuci topných olejů, přepravě zkapalněných plynů, transportu chemikálií,
rozehřátého asfaltu, prášků (cement, mouka) či granulí.
- Návěs chladírenský
-
– Speciálně upravené návěsy (viz návěs), které se užívají při dopravě produktů pod teplotním
režimem. Existují různé typy chladírenských nástaveb, které se užívají podle charakteru přepravovaných
produktů. Využívá se nástavba s dvojitou podlahou, s dělící stěnou a druhým výparníkem, návěsy pro přepravu
zboží v oddělených komorách a při různých teplotách, návěsy pro přepravu květin či nástavba pro přepravu
masa ve visu.
- Objem přepravy
-
– Určuje počet tun či osob, které je možné přepravit. S objemem přepravy souvisí výkonnost (kapacita)
dopravní infrastruktury, kterou jsou myšleny dopravní cesty a zařízení), a dále také výkonnost dopravních
prostředků. Objem, kvalita (viz kvalita přepravy ) a cena přepravy jdou koeficienty vyjadřující
potřeby uživatelů dopravních služeb.
- Outsourcing
-
(složený z anglických slov out neboli vně a source což v překladu znamená zdroj) – V rámci outsourcingu
může firma svěřit některé činnosti společnosti, která se na daný obor specializuje, cílem outsourcingu
je snížení nákladů. Firmě, která si outsourcing objedná, je zároveň umožněno soustředit se pouze na předmět
podnikání. Outsourcingu obvykle využívají společnosti, které zjistily, že vývoj a údržba vlastního informačního
systému jsou ekonomicky nevýhodné. Výhodou využití třetí společnosti je její specializace v daném oboru.
Nejčastěji se outsourcing využívá v oblasti IT, ale ničím neobvyklým není ani pro logistiku, obchod, public
relations, účetnictví, stravování. S pojmem outsourcing souvisí i offshoring. Zatímco outsourcing znamená
převedení činnosti na třetí stranu, offshoring se používá pro přesun výroby do zahraničí, nerozlišuje
se však, zdali v zahraničí činnost provádí vlastnická společnost či jiná firma.
- Pojištění zbožové
-
neboli majetkové pojištění přepravy zásilek - Sjednává se (podobně jako dopravní pojištění
– viz dopravní pojištění) pro případ škody na přepravované zásilce a to v důsledku nahodilé
události. Pojištění trvá po celou dobu přepravy – tedy včetně překladů, meziskladování, odchýlení se od
stanovené cesty či zdržení. Zbožové pojištění je určeno vlastníkům zboží, mohou jej uzavírat i zasilatelé.
Zbožové pojištění se obvykle využívá u mezinárodní přepravy. Velmi důležitým pojmem je Institute
Cargo Clauses, což jsou celosvětově uznávané doložky londýnského trhu pro pojištění zboží a dělí
se podle rozsahu na tři skupiny – pojištění proti všem pojistným nebezpečím, proti vyjmenovaným pojistným
nebezpečím a proti nejzávažnějším pojistným nebezpečím. Nejširší rozsah pojištění zahrnuje pojištění proti
všem pojistným nebezpečím tzv. all risks a vztahuje se na všechny rizika vyjma vyloučených. V rozsahu
all risks se obvykle pojišťuje nové a řádně zabalené zboží, nejsou-li tyto podmínky splněny, doporučuje
se pojištění proti vyjmenovaným pojistným nebezpečím. Dále je možné sjednat pojištění proti některým rizikům
jako je například oheň, výbuch, zasažení bleskem, záplava, povodeň, dopravní nehoda, potopení lodi a jiné.
- Proof od delivery (P.O.D)
-
– Důkaz o doručení zásilky (balíku či dopisu). Příjemce zásilky potvrdí při převzetí zboží jeho přijetí
svým podpisem či razítkem. Obvykle se jedná o tištěný dokument, v němž je uvedeno jméno a příjmení příjemce,
v některých případech také datum a čas. V případě výhrady (poškození obalu, pozdní dodání, nesouhlas v
počtu kusů, předpokládané hmotnosti a podobně) by se do dokumentu měla zapsat také připomínka (výhrada).
- Přehled dodacích parit
-
viz INCOTERMS.
- Přeprava
-
– Označení spotřebního procesu, při němž dochází k přemísťování nákladu z jednoho místa do jiného po dopravních
komunikacích a za účelem zisku. Společnost, která přepravu zajišťuje, se nazývá dopravce, objednatel přepravy
je přepravce. Dopravce a přepravce uzavírají přepravní smlouvu. Rozlišovat lze mezi přepravou zboží, která
bývá označována jako nákladní doprava, a přepravou osob, označovanou jako osobní doprava. V nákladní přepravě
vzniká přepravní smlouva přijetím objednávky, převzetím zásilky nebo započetím přepravy. (V osobní přepravě
vzniká přepravní smlouva přijetím objednávky či zaplacením jízdného.) Přeprava bývá velmi často zaměňována
s pojmem doprava (viz doprava).
- Přípojné vozidlo
-
– Jedná se o vozidla bez vlastního pohonu určená pro přepravu zboží či osob. Vzhledem k tomu, že nemají
vlastní pohon, musí být tažena motorovými vozidly. Podle účelu jejich použití rozlišujeme návěsy (viz návěsy),
přívěsy (viz přívěsy), přípojné pracovní stroje a postranní vozíky, které se připojují
k motocyklům.
- Přívěs
-
– Přípojná silniční vozidla, která se za tažná vozidla připojují pomocí oje. Na rozdíl od návěsů (viz návěs)
tak přenáší pouze malou část celkové hmotnosti přívěsu. V některých případech jsou přívěsy nesprávně označovány
jako vlečné vozy neboli vleky. Podle dopravního účelu rozdělujeme přívěsy na nákladní, podvalníky, speciální
nákladní, autobusové a karavely, které jsou určené k ubytování osob. Zatímco nákladní přívěsy jsou konstruované
tak, že umožňují přepravu jakéhokoli zboží, pro podvalníky je charakteristická nízko umístěná plošina
pro přepravu nadrozměrných nákladů. Pro přepravu speciálních nákladů jsou konstruované také speciální
nákladní přívěsy, které slouží například pro přepravu osobních automobilů, sportovních lodí, pro přepravu
sypkých materiálů či paliva. Při přepravě cestujících a jejich zavazadel se užívají autobusové přívěsy.
- Režim TIR
-
– Označení pro celní konvenci o mezinárodní dopravě pod karnetem TIR vydanou OSN. TIR neboli transport
international routier je označení pro mezinárodní silniční dopravu. Karnet TIR je písemné celní prohlášení
na propuštění zboží v mezinárodním režimu tranzitu, což znamená, že při přepravě musí alespoň jedenkráte
dojít k překročení státní hranice. Karnet TIR je zároveň ručebním dokumentem za vymahatelná cla a jiné
poplatky, které váznou na přepravovaném zboží.
- Sběrná kusová zásilka
-
– Jedná se o zásilky, k jejichž přepravě není nutný celý vůz. Zásilky jsou však omezeny objemem nebo váhou.
Prostřednictvím sběrné služby jsou zásilky kompletovány a to tak, aby jejich expedice byla ekonomicky
a logisticky účelná. Zásilky jsou obvykle přepravovány za ceny stanovené fixními dopravními předpisy,
čímž se liší od celovozových zásilek (viz celovozová zásilka), jejichž ceny bývají smluvní.
- Sběrná služba
-
– Systém přepravy kusových zásilek od domu k domu na území České republiky. V rámci sběrné služby není
možná přeprava věcí s mimořádnou kulturní nebo uměleckou hodnotou, živých zvířat. Přepravovat se nesmí
věci, které lze přepravit s jinými zásilkami, a volně ložené hromadné substráty.
- Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia
-
– Organizace vznikla po rozpadu Československa a nahradila tehdejší sdružení ČESMAD (viz ČESMAD). Mezi
úkoly sdružení patří podpora prosperity a rozvoje silniční dopravy s ohledem na zájmy dopravců. Sdružení
zastupuje, prosazuje a obhajuje zájmy svých členů a silniční dopravy u orgánů veřejné správy, zavádí opatření
proti diskriminaci silniční dopravy vzhledem k ostatním druhům dopravy či hospodářským odvětvím. Mezi
úkoly sdružení patří také uplatňování zásad přístupu na přepravní trh, dále sdružení pomáhá při sjednávání
předpisů, které se týkají silniční dopravy, celních formalit, bezpečnosti silničního provozu a smluvních
vztahů, pomáhají při přípravě obecně závazných norem týkajících se silničních dopravců. Sdružení zastupuje
zájmy svých členů a plní úkoly plynoucí z členství v IRU a ostatních mezinárodních nevládních organizacích,
dále se musí aktivně podílet na sekcích v IRU a prosazovat zájmy svých členů i nevládních organizací v
IRU. Mezi další úkoly sdružení patří zajišťování školení, konzultací, seminářů pro dopravce, vytváření
informačního systému pro silniční dopravce a zajišťování tiskopisů a pomůcek pro ně. Sdružení má na starosti
zprostředkování smluv v oblasti obchodu a služeb a vykonávání funkcí záručního sdružení podle „Celní úmluvy
o mezinárodní přepravě zboží na podkladě karnetu TIR“ (viz režim TIR).
- Sdružení československých automobilových dopravců
-
viz ČESMAD.
- Skladová logistika
-
– Zajištění skladování a dopravy produktů (surovin, dílů, zboží ve výrobě, hotových výrobků). V rámci
skladové logistiky jsou poskytována služby jako kompletace dle přání zákazníka, etiketování, kolkování
a repackové činnosti, vedení skladové evidence a elektronický reporting, blokové i paletové skladování
potravinářského i nepotravinářského zboží s možností temperance, následní distribuce zboží a nabízeno
může být také napojení na železniční vlečku.
- Sledování pohybu zásilky
-
neboli track and trace – Po celou dobu přepravy (od podání do doručení) je zásilku možné
sledovat.
- Stálé mezinárodní sdružení silničních kongresů
-
viz AICPR.
- Tahač
-
– Tahače patří do skupiny vícestopých automobilů (viz vícestopé automobily), zpravidla
jsou určené k tažení přípojných vozidel. Podle konstrukce a použití se rozlišujeme silniční tahače a traktory.
Podle druhu přípojného vozidla lze silniční tahače rozdělit na tahače návěsů a tahače přívěsů.
- Temperované skladovací plochy
-
- Plochy vyhřívané na určitou teplotu, jsou určené především pro zboží, které je možné skladovat pouze
za určité teploty.
- Track and trace
-
viz sledování pohybu zásilky.
- Úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě
-
viz CMR.
- Vícestopé automobily
-
– Označení pro automobily, které mají kola rozložená ve třech a více rovinách osy souměrnosti automobilu.
Patří sem tahače, pracovní stroje, dopravní motorové vozíky (vozidla s maximální rychlostí 25 km/h a užitečným
zatížením do jedné tuny), motorové tříkolky, přičemž mezi nejvýznamnější jsou tahače (viz tahače).
- VKD
-
neboli vnitrostátní kamionová doprava – Přeprava zajišťovaná kamionem (truckem) v rámci
jednoho státu, čímž se liší od mezinárodní kamionové dopravy (viz mezinárodní kamionová doprava).
Při přepravě je možno užívat návěs (viz návěs).
- Vývoz
-
viz export.